Adam Pietrasiewicz Adam Pietrasiewicz
639
BLOG

Spłonął Hotel Lambert. Ale nie tylko on...

Adam Pietrasiewicz Adam Pietrasiewicz Kultura Obserwuj notkę 5

W Paryżu spłonął Hotel Lambert.  

Od kilku lat prowadzę prywatny, całkowicie nienaukowy eksperyment, którego wyniki ogólnie są przygnębiające. Pytam młodych ludzi, którzy mnie otaczają o różne rzeczy i próbuję sprawdzić jak ICH wiedza o świecie – obecnym i przeszłym – ma się do MOJEJ o tym wiedzy. 

Młody człowiek (ok 30 lat) o wykształceniu wyższym w dziedzinie nauk ścisłych oraz inny, w tym samym wieku, humanista, stwierdzili, że nazwa Hotel Lambert nie kojarzy im się w ogóle z niczym. Wcale. Ludziom z mojego pokolenia, nawet jeśli nie potrafiliby powiedzieć w szczegółach o co chodzi, nazwa "Hotel Lambert" kojarzy się przynajmniej jako coś, o czym "było w szkole na historii". 

Rok czy dwa lata temu stałem w centrum Warszawy ze studentem trzeciego roku Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wskazałem na budynek dawnego Domu Partii przy rondzie de Gaulle'a  i zapytałem: "a co tu kiedyś przez wiele lat było?".  Wiedziałem, że nie powinienem się spodziewać zbyt wiele, ale liczyłem, że nie usłyszę odpowiedzi, którą jednak usłyszałem: "eee... nie wiem... bank jakiś?".

Gdy pewne rzeczy wypadają z powszechnej "wiedzy ogólnej", to tak jakby umierały. Tak, jakby kawałki historii Polski płonęły nie tylko na Wyspie św. Ludwika w Paryżu, ale i tu, w świadomości Polaków.

Smutne.

 

Powroty - co by było, gdyby Polska nie powiedziała NIE Hitlerowi?

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura